måndag, september 04, 2006

N-word


På mitt jobb jobbar massor av invandrare. På marknadsavdelningen jobbar en fransyska som är sådär fint ömtåligt skir som fransyskor är och precis bredvid mig sitter en sydafrikan, en äkta boer som säger scheisse hela tiden, han är rolig. På controlling och ekonomi jobbar det tyskar och danskar och en och annan chilenare. Den där en och annan chilenaren är gay och söt. På andra sidan mig sitter det en tjej från Peru, hon berättade häromdan att där äter man marsvin och hon låter roligt för hon säger b istället för v. Hon handlar alla sina kläder i Bällingby och häromdan berättade hon en askul historia om när hon såg en konsert med Kiri Te Kanawa, Peruaner gillar inte opera nåt vidare verkar det som. Lite längre bort i samma rum som jag sitter Alex. Alex är inte så smart, har nervösa tics, jättevackra ögon och gillar att gå på houseklubbar. Häromdan sa han vid lunchbordet att vissa klubbar kan man inte gå på för där är för många ni-ers. Och ghettoungar. Alex är andra generationens invandrare från Spanien.

På morgonen varje dag kommer en jättestor svart man och lämnar frukt, klockan fem kommer det pyttesmå svarta män och tömmer våra papperskorgar och drar runt en svabb en stund. Dom säger hej hej och verkar jätteglada, jag ler tillbaka och säger hej hej och flyttar skyldigt på fötterna så svabben kommer fram.