fredag, september 08, 2006

Sult



Idag obsessar jag om chips medan jag äter grinande ur en skål müsli utan vare sig mjölk eller fil. Estrella estrella där, se hur förtvivlat hungrig och sugen på dig jag är. Här kan man läsa om chipsets historia. Kraft Foods säger också: "Förr oss i Norden har snacks en given plats i vårt helgmys. Antingen med familjen på lördagen, som drinktilltugg innan middagen eller till en bra långfilm. Snacks är förknippat och konsumeras till största del på helgen tillsammans med nära och kära vid andra festliga tillfällen."

Jerajt, när jag var liten typ. Då fick vi chips när det var jättefest, bröllop och begravning, annars fick vi kanske popcorn på lördakvällen. Poppade i kastrull så hälften var opoppade och resten brända.

Man kan också läsa följande om ostbågars tillverkning: "Degen är en ganska torr mjölblandning som arbetas och värms tills den blir till en härligt seg och klistrig deg. I extrudern är det högre tryck jämfört med utanför (normalt lufttryck), när degen går igenom extrudern skruvas den vidare ut genom en eller flera formplattor och slutligen kommer den ut expanderad, det vill säga degen har ökat i storlek. "
Åååååh vad gott det låter. Med Kokka.
Snart är det lunch.

2 kommentarer:

P. sa...

om du envisas med att äta musli utan något till ska du köpa START med hallon och bananer i. där är om jag minns rätt både socker, vaniljsocker, honung, sirap och råsocker i. gott!!!

Ytspänning sa...

Chips är godare och antagligen mindre kalorier, kanske kan man till och med köpa dipp då.